De (on-)bewuste boodschap in liedjes
Welke boodschap geven wij onze kinderen wanneer wij liedjes zingen? Hoe kun jij bewust inzetten op groei en ontwikkeling in plaats van, net als ik, er 30 jaar later achterkomen wat er eigenlijk wordt gezegd in de liedjes.
BLOGSCHOOL
Pleunie
12/16/20255 min read
Samen liedjes zingen is zo fantastisch! Het brengt plezier en draagt bij aan de taalontwikkeling en verbinding van het kind en onszelf. Juist omdat liedjes zingen en muziek zo fijn is, stellen wij ons er vaak helemaal voor open en zijn ontzetten toegankelijk voor de intentie in de muziek.
De intentie in muziek
Let jij wel eens op wat je eigenlijk zingt of hoort? Gelukkig zijn er steeds meer mensen die bewust proberen te zijn van de voeding die zij tot zich nemen en hun kinderen geven. Niet alleen voedselmatig maar ook op het gebied van de hersenen (ja, nog steeds anders dan voedselmatig). Mensen, verhalen, omgeving en geluid. Wat komt er eigenlijk binnen en welke boodschap draagt dat volgens jou?
Mijn beleving
Vroeger zong ik liedjes mee, soms schreeuwde ik die mee in mijn geval, of danste ik zoals ik deed op nummers waarvan ik de tekst niet verstond. Veel later kwam ik erachter dat ik heel funzige of nare dingen heb gezegd. Lekker interessant kun je misschien denken, maar dan ben je niet helemaal op de juiste site denk ik ;) , want
Intentie is belangrijk!
Wat ik beleef, hoor en uitspreek, plant zich in mijn brein. Het is het zaadje voor een volgend moment. Ik zong mee met Rammstein, maar ook de opera's die wij op school leerden. Ik zong mee met Tupac en Britney Spears. Heel gezellig meestal maar ik heb nooit stilgestaan bij de teksten die ik zong, laat staan bij de frequentie van het geluid.
Waarom een nummer of liedje is ontstaan is van belang. Het draagt namelijk een boodschap, of deze nu bewust en op het oppervlak herkenbaar is of niet. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat onze vroege voorouders ook liedjes zongen. Wij hebben deze gewoonte gedragen omdat er veel beweging mee gepaard gaat. Boodschappen in taal worden overgebracht, dans ontstaat en lessen en legacy worden meegegeven. Troubadours zongen voor vermaak, glorificatie van edelen en brachten nieuws over. Slaven zongen over hun afkomst, pijn en codes om te ontsnappen. Er worden liederen gemaakt over voordrachten en chants ontstaan om te kunnen verbinden met hogere machten. Ouders zingen om hun kinderen een plezier te doen of iets te leren en artiesten zingen om dezelfde redenen. Welke woorden kies jij, welke laat jij toe als voeding voor jezelf en je kind(eren) en luister jij wel eens bewust?
Woorden dragen lading, hebben betekenis en worden opgevat door de ontvanger en prikkelen daarmee beweging in het brein. Zo doet geluid dat op zijn eigen manier ook, hoewel ik dat inhoudelijk vreselijk ingewikkeld vind.
Opmerkelijk...
Ja zeg, grappig. Ik schreef net over de 6-7 trend (AD) en ben nu een heel stuk tekst kwijt. Intentie, universum, conspiracy, toeval? grapje. Vind het wel opmerkelijk.
Herstel
Ik ga nogmaals verder waar ik ben gebleven, hoe frequenties zo ingewikkeld zijn in mijn beleving.
Wanneer we kijken naar frequenties, spreken we over hoeveel vibraties er per seconde ontstaan bij geluid. Meditation Moments heeft een mooi overzicht van hoe frequenties ons beïnvloeden en benoemen daarbij ook de Binaurel Beats, waar ik in mijn vorige tekst over schreef het een vervelend geluid te vinden en het niet eerder had onderscheiden van de "gewone", Solfeggio, geluidsfrequenties. Zij geven aan dat Binaural beats:
Bestaan uit twee tonen met een klein verschil in frequentie, afgespeeld in elk oor
Vereisen een koptelefoon
Je hersenen creëren een derde toon (de ‘binaural beat’), die overeenkomt met specifieke hersengolven (delta, theta, alfa, etc.)
Wat mijn betreft altijd leuk om te proberen maar niet iets om je druk over te maken (behalve bij babies). Jij voelt heel goed of een geluid prettig klinkt of dat je er eigenlijk onrustig van wordt. Jij kunt er dan voor kiezen het geluid te elimineren of verminderen en daarbij blijft jouw brein aan te sturen door jou. Als je bang bent voor wat een frequentie op gevoels- en breinniveau doet (gehoor is weer wat anders), dan is het aan jou te oefenen met intentie en zelfaansturing.
Woordgebruik in liedjes
Geluid is dus van belang, het draagt emotie en volgens mij onbewuste boodschappen die wat bij jou teweegbrengen. Woorden op zich ook. Of je ze nu begrijpt of niet. Schreeuw vooral nog mee met dat ene nummer waar je niets van verstaat! Jij hebt een intentie bij het nummer en die overheerst volgens mij. Maar. Er zijn ook gesproken boodschappen in nummers die wij wel verstaan en dan kun je je altijd afvragen of jij dat als voeding in jouw brein of dat van je kinderen wil toelaten. (Even delen: Ik heb zelfs een tijd geen muziek meer in mijn kamer durven afspelen omdat ik van die boze muziek draaide. Ik deed dat dan soms en daarna zette ik weer lieve muziek op om de lucht wat te schonen. Grappige herinnering zomaar!)
Een aantal liedjes met boodschap:
Ik begon met de hype '6-7', waar veel onduidelijk over is, voor mijn tekst verdween. Er zijn veel conspiracytheoriën over demonische grondslag en anderszijds wordt er over gedaan alsof het over de lengte van een basketbalspeler gaat en verder niets betekend. Mag je zelf uitvinden, er is genoeg voedsel op Google.
Wat betreft kinderliedjes: visjes in de sloot en de olifant die zijn moeder moet vasthouden, zijn kinderliedjes die op mij overkomen als 'blijf veilig bij je ouders en ga vooral niet op onderzoek uit'. Beren die broodjes smeren? Leuk maar de boodschap die zich herhaalt is "ik stond erbij en ik keek ernaar", ik hoor 'doe vooral niets' terwijl ik wens dat mensen wat doen als zich iets opmerkelijks voordoet of blijf in elk geval niet staan kijken, tenzij het voor vermaak is bedoeld. (herhaling doet natuurlijk ook wat met het brein). Liedjes van Sinterklaas en Sintmaarten vind ik vaak ook niet echt..... Ik bedoel, 'Kapoentje'.... (zie onderstaand, afkomstig van Smeets tekstcreaties.
Best wel onbeschoft toch, om zo over een "Heilige" te zingen? en waarom zou je over een heilige zingen als je helemaal niet in de verhalen gelooft of er zelf niet bekend mee bent? Zucht, sorry voor mijn jammerlijke boodschap. Woorden dragen lading.
Nu de liedjes waar ik wat positiever over ben: 'hoofd, schouders, knie en teen', waarbij kinderen lichaamsdelen leren benoemen. 'De wielen van de bus', zoals eerder benoemd beschrijft het tegenstellingen die kinderen goed leren onderscheiden. En als laatste voorbeeld 'Op een grote paddestoel', waarbij kinderen leren dat het zonde is om dingen stuk te maken.
Nummers van bijvoorbeeld Bob Marley dragen soms een verdrietige en/of hoopvolle boodschap.
Oke. ik ga hier nog even over nadenken. Negatieve boodschappen hebben mij de laatste tijd blijkbaar geprikkeld. Nu weer even aandacht leggen op de positieve nummers, buiten de leerzame kinderliedjes om. Trouwens. Kijk eens naar de nummers die kinderen op YouTube bijvoorbeeld meekrijgen. Luister naar de tekst en pas desgewenst het zoekgebied aan op YouTube Kids.
Ik hoor ook echt regelmatig liedjes waar ik heel blij van word, waarin we worden gesterkt in zelfvertrouwen en het dragen van liefde en respect voor elkaar. Deze zal ik t.z.t. aanvullen.
Jouw aanvulling?
Heb jij aanvulling voor nummers die we zingen en eigenlijk echt niet kunnen of juist een heel fijne en belangrijke boodschap dragen?
Hoepsala
Puur en simpel ouderschap
hoepsalamama@gmail.com
Wij nemen je mee in onze bevindingen. Wil je iets met ons delen of ben je benieuwd waar wij op uitkomen? Stuur ons een mail en je hoort van ons!
© 2025. All rights reserved.

