Basisschoolkinderen tijdens Schoolreizen: Tips voor Ouders

De veiligheid van kinderen geef je op school al uit handen. Een schoolreisje voelt dan misschien een stap verder. Hoe ga jij om met schoolreisjes van je kinderen? Welke veiligheidsmaatregelen neem je en hoe bereiden jullie je voor?

BLOG

Pleunie en Emily

6/12/20256 min read

group of people wearing white and orange backpacks walking on gray concrete pavement during daytime
group of people wearing white and orange backpacks walking on gray concrete pavement during daytime
Schoolreisjes, hoe doe jij dat?

De meiden zijn net vier jaar en gaan nu al op schoolreisje. Ik vind dat heel heftig, mijn kind een hele dag (ja! Van 8.15 tot 16.00 uur!) meegeven met vreemden. Eerst weet ik niet hoeveel kinderen in 1 bus, daarna onder het toezicht van onbekenden. Lina blijft thuis.
Fawn haar reisje duurt minder lang, van 9:00 tot 14:00, wordt vervoerd door ouders en Emily gaat mee als begeleider. Slim aangepakt.

Hoe ervaar jij dat als ouder en hoe doe jij dat?

Elke ouder heeft een andere ervaring, elke ouder beleefd veiligheid anders, elk kind net zo.

Ik was benieuwd naar cijfers over onveilige situaties, ongelukken en meldingen tijdens of n.a.v. schoolreisjes. Helaas krijg ik hier geen goed beeld in. Wel vind ik verschillende sites die scholen adviseren over de veiligheid tijdens schoolreisjes en ontdekte, of werd ik herinnerd aan, dat kinderen eigenlijk verplicht zijn aanwezig te zijn tijdens 'buitenschoolse activiteiten' die door de school zijn georganiseerd. Goed om te weten voor de mensen die afwegingen maken rondom schoolgang.

De uren vallen onder schooltijd dus het is niet geheel onlogisch maar ik vind het wel ongemakkelijk. Nu is Lina 4 jaar en is ze nog niet leerplichtig, ik kan dus besluiten als ouder dat zij thuis blijft. Als zij 5 is, kan dat niet meer en valt de activiteit, zoals gezegd onder schooltijd.

Hoe ga jij om met schoolreisjes?

Ik, Aleida, zou in het vervolg kenbaar kunnen maken zelf aanwezig te willen zijn bij de activiteit als ik denk dat het een leuke activiteit is waarbij ik ook verantwoordelijkheid kan en wil dragen over andermans kinderen. Ik ga er ook vanuit dat je als ouder een schoolkeuze baseert op het vertrouwen en idee dat de school verstandige keuzes maakt die jouw kind ten goede zullen komen. Vanuit dat idee, mag je er ook vanuit gaan dat de school zijn verantwoordelijkheid neemt in het beperken van risico's bij dergelijke buitenschoolse activiteiten. Als je dat vertrouwen niet hebt, is de schoolkeuze dan de juiste? Als je geen school hebt kunnen vinden die jou dat vertrouwen meer geeft, is het misschien goed om bij jezelf na te gaan waar jouw gevoel van niet-(helemaal-)vertrouwen vandaan komt, is het iets van jou of gaat het om de veiligheid van het kind?
Als je merkt dat jij je niet prettig voelt bij de veiligheid rondom dergelijke activiteiten, is het altijd goed hierover in contact te zijn met leerkrachten. Samen kunnen jullie kijken wat jullie kunnen doen om zowel jou als het kind en de leerkrachten het gevoel van veiligheid wel te bieden.

Bij ons, Fawn en Emily, begon het al anders dan voor Aleida. Op de school van Fawn gebruiken ze een app, hier krijgen we wekelijks updates met foto's en nieuwtjes worden hierop gedeeld. Zo ook de "ontdekkingsreis" zoals ze schoolreisje noemen op deze school. Er werd omgeschreven wat ze wanneer zouden doen en hoeveel ouders ze hiervoor nodig hebben, 21 was de berekening, dit omdat ze niet met bussen gaan maar met de auto's van de ouders. Daaronder volgde gelijk een inschrijf knop, met de mededeling dat er altijd veel ouders zijn die mee willen dus vol=vol. Je kon nog wel op de reserve lijst mocht je wel mee willen maar niet meer kon inschrijven. Ook is het schoolreisje binnen de lesuren, deze is van 8:30 tot 14:00, maar we gaan pas wegrijden om 9:00. Niet een hele lange dag dus voor de kinderen.
Nou was ik gelukkig op tijd met inschrijven en ga ik dus mee op de ontdekkingsreis, maar ik denk dat als ik niet had mee gekund dat ik dan Fawn dit jaar ook niet op schoolreisje mee had laten gaan. Vertrouw ik haar nu al mee aan iemand die ik niet ken? Ze zitten nog maar net op school en meestal hou ik haar nog minimaal 2 dagen in de week thuis omdat ze ze zo moe is.

Wat is de toegevoegde waarde van schoolreisjes?

De meeste kinderen zien uit naar schoolreisjes. Het is een moment van samen lekker spelen in een nieuwe omgeving, nieuwe dingen ontdekken en even niet in de klas aan tafel zitten. Er zijn ook kinderen die juist dat gemis aan structuur heel ingewikkeld vinden of de aansluiting bij andere leerlingen niet goed vinden en zich dan (extra) alleen voelen.

Voor elke leerling ligt er een ervaring in de schoolreis. De een ervaart een feest terwijl de ander de uitnodiging krijgt iets te leren op ander gebied. Het is aan ons, als ouders en leerkrachten of begeleiders, om elk kind een positieve ervaring te bieden. Is het niet met plezier, dan met goede begeleiding om toch wat te leren. Hierbij kun je denken aan het samen vormgeven van een veilig klimaat voor een specifieke leerling, duidelijke afspraken maken, tonen dat volwassenen betrouwbaar zijn, te (ondersteunen bij het) kunnen spelen met andere kinderen dan het kind gewoonlijk zou doen, een nieuwe omgeving ontdekken, binnen een andere structuur dezelfde hiërarchie te accepteren en ga zo door. Wat kan jouw kind leren in een situatie buiten de gebruikelijke structuur en hoe kunnen jullie daar samen een prettige mogelijkheid toe bieden?

Input van AI

Supergrappig. Ik was benieuwd wat AI als tip zou geven in de voorbereiding voor ouders waarvan hun kind op schoolreis gaat. Heel opvallend is dat het ouders uitnodigt tracking-advices in te zetten, zoals smartwatches. Grappig, omdat ik dit nooit zou adviseren maar het wel het eerste was wat ik grapte naar de ouder van een klasgenootje.
Het is nog steeds een optie. Waarom ik het niet zou aanraden? Ga ik vast nog eens wat over schrijven maar kortgezegd geloof ik niet dat het goed is voor zowel jezelf als voor het kind om constant zicht te kunnen hebben op je kind. Het kind leert loskomen van de ouder in vertrouwen. Als jij nu meegeeft dat er constant controle nodig is om veilig te zijn, leert je kind zichzelf en de wereld niet vertrouwen. De keerzijde daarvan blijft het gevaar dat je kind spoorloos raakt. Daar heb ik geen woorden voor. Die angst ontstaat pas als je een kind onder je hoede hebt en woorden dragen de lading niet.

In volgend blog zul je lezen over welke tips wij geven omtrent "kwijt" raken en/of zijn.

  • Geef je kind iets mee waarop jouw gegevens vindbaar zijn. Lina heeft bijvoorbeeld een armband met onze telefoonnummers en briefjes in de tas en jas, better safe than sorry😉

  • Bespreek de gebeurtenis met het kind voor. Vind hij het spannend? Kijk of je de leuke aspecten kunt vinden samen, waar kan het kind naar uitzien, waar beleeft het plezier aan, wie kent het 'goed' en waar voelt het zich veilig. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat het kind dichtbij de juf of een bepaalde begeleider blijft.

  • Je kunt zelf contact onderhouden met begeleiders. Denk daarbij wel aan het feit dat wanneer zij met jou bellen of appen, zij minder aandacht hebben voor de kinderen en dat wil je juist niet. Even een geruststellende update of foto vragen, kan vast maar wees je ervan bewust dat zij op dat moment beschikbaar moeten zijn voor de kinderen.

  • Bedenk dat een schoolreis een flinke onderneming is. Probeer dus beschikbaar te zijn wanneer je kind terugkomt. Na een flinke dag is het meestal fijn 'gewoon' bij papa en mama te zijn, thuis, en niet bij de opvang. Je kunt daarbij ook verwachten dat je kind moe en misschien ook overprikkeld thuiskomt. Hoe vang jij dat op? (lekker theetje, koekje, aandacht, boekje, douchen?)

  • Bij terugkomst is het voor kinderen fijn hun verhaal te kunnen doen in hun vorm. De een vertelt graag, de ander niet. Jullie weten wat fijn is en wat niet, maar je beschikbaar opstellen is al heel fijn.

Ik zou nog bijna een heel belangrijk punt vergeten, namelijk het kind zelf een aantal veiligheidsopties mee te geven! Denk daarbij bijvoorbeeld aan dat telefoonnummer van de ouder (en/of noodcontactpersoon) maar ook: Wie spreek je aan als je hulp nodig hebt, kun je zomaar naar het toilet gaan, wat zijn de afspraken en bij wie blijf je in de buurt, kun je gaan zwemmen, enzovoorts. Binnenkort een blog over kinderen voorbereiden op veiligheid! Als ouder is dit zo een kwetsbaar onderwerp. Iets dat altijd goed gaat, tot het eens niet goed gaat. En dan in de handen knijpen bij een goede afloop.

Maar, het aller belangijkste! Ga met plezier en vertrouwen de activiteit in! Na het lezen van dit blog en je eigen ervaring, ben je vast en zeker goed voorbereid. Geniet!

Liefs van ons

girl playing at monkey bar during daytime
girl playing at monkey bar during daytime
Tips die wij mee kunnen geven omtrent schoolreisjes omvatten met name:
  • Een bewuste voorbereiding waarbij je je afvraagt:

  • Wat gaat het kind doen?

  • Worden de kinderen vervoerd? Zo ja, hoe?

  • Wie gaat er mee? (heb jij contactgegevens en hebben zij jouw contactgegevens?)

  • Wat kan het kind nodig hebben (denk aan gepaste kleding, eten, drinken en wat lekkers natuurlijk, extra kleding?)?

  • Wat is de tijdsplanning?

  • Hoe ervaren jullie de aanstaande gelegenheid?

  • Is er onrust, weerstand of zijn er vragen? Neem dan contact op met de leerkrachten als jullie er samen niet uitkomen.

  • Geeft het jullie rust als je als begeleider meegaat? Zo ja, wil je die verantwoordelijkheid ook over andere kinderen dragen en ben jij de toegevoegde waarde die andere kinderen ook graag zien? Fantastisch! Je hulp is waardevol.

  • Helpt het om een aftelkalender te maken om inzicht te geven in de aankomende gebeurtenis?